نقد معماری اثار تاریخی

نقد معماری اثار تاریخی

تعداد صفحات: 19

نوع فایل: word

دسته بندی:

قیمت: 4500 تومان

تعداد نمایش: 209 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 25 مهر 1396

به روز رسانی در: 25 مهر 1396

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

نقد معماری اثار تاریخی
نقد معماری چهار اثر مهمانسرای حافظیه و کتابخانه ملی فرانسه و برج REW در اسن آلمان و بانک تجاری در فرانکفورت آلمان 19

موضوع :
1 مهمانسرای حافظیه
2 کتابخانه ملی فرانسه
3 برج REW در اسن آلملن
4 بانک تجاری در فرانکفورت آلمان

مهمانسرای حافظیه
نقد معماری نی زمانند هر گونه نقد دیگری دون پشتیبانی تاریخ و نظریه ناممکن است . ما از معماری خود ، مخصوصا معماری معاصر ، تاریخ مدونی نداریم و در نتیجه مسیر تحول تاریخی آن و مشخصه های دوره های مختلف ناشناخته و بی نام و نشان و فاقد نظریه اند و اگر معدودی خاص برای خود نظری دارند ، عدم انتشار آنها لااقل در مدارس معماری و در میان اهل حرفه ، باعث شده است که تقریبا ملاک و معیار و شاهد و مثال و مفاهیم مشترکی که کار نقد را بتوان با اتکا به آنها شروع کرد ساخته و تدوین نشده باشد . پس باید با دست خالی کار را شروع می کردیم امیدواریم به همت صاحب نظران این راه طولانی رودتر طی می شود .
زمین انتخاب شده برای ساختمان ، بخش انتهایی باغ سعدآباد و محوطه بی درخت متروکه ای است که قبلا زمین بازی نیروی انتظامی بوده است . در جلو این زمین تعدادی خانه مسکونی و چند ساختمان آموزشی و یک ساختمان اداری قرار داشت که برای احداث باغ ایرانی در نظر گرفته شد . شیب زمین از شمال به جنوب است . با دو بریدگی اصلی ـ اولی در شمالی ترین بخش زمین به ارتفاع حدود ده متر و دومی در میانه به ارتفاع حدود پنج متر . این دو پله با دو افت شیب ، در بخش یکپارچه زمین یعنی محوطه ب یدرخت انتهایی باغ سعدآباد واقع شده است . بعد از این محوطه شیب زمین همچنان به جنوب ادامه پیدا می کند ولی قطعات کوچک خانه‎ها که بنا و حیاط هر کدام بنا به موقعیت و وضعیت مالکان آنها تنظیم شده سطوح امکانات و محدودیت های خاصی دارد که با زمین صاف و بکر قابل مقایسه نیست . بنا باید بر این زمین می نشست ، با بریدگی های آن جفت و جور می شد و از پستی و بلندی آن سود می برد . تعامل زمین و حجم ساختمان می بایست چنان باشد که کارکردهای داخلی را به بهترین وجه تسهیل کند و ساختمان به زیبایی با زمین ارتباط یابد و در ضمن بسیاری از اصول و آموزه های هندسی نیز در ترکیب با افت و خیز زمین محفوظ و پایدار باقی بماند .
شکل بنا را بیش از همه شکل خاص زمین تعیین کرده است ، همیشه اگر حرفی را که زمین دارد و با ما می زند درست بشنویم ، کار طراحی در مسیر صحیح هدایت می شود . و در نتیجه دلپذیر و منطقی از کار در می آید ـ ترانه زمین نغمه اصلی موسیقی ساختمان می شود . فکر کالبدی تالار اجتماعات در درجه اول تحت تأثیر 10 متر افت ارتفاع از خیابان شمالی زمین بدست آمد و سپس با ترکیب با عوامل دیگر به شکل نهایی خود درآمد .
نمای جنوبی سالن کنفرانس ساختمان حافظیه ، در زیر زمین ، احداث حیاط مرکزی و نیز شکل احجام جنوبی زمین مستقیما از موقعیت زمین الهام گرفته شد . عامل درجه دومی که نمی بایست از نظر دور بماند ، انطباق محور اصلی ساختمان با محور باغ و اضلاع آن با خیابانها و عناصر مجاور بود . زمین شکل هندسی منظمی نداشت ؛ محور شمالی که خیابانی بود پر درخت و نه چندان پهن کاملا بر ترکیب حجمی و پیش فضاهای بخش شمالی مسلط بود در حالی که محور یا میان کرت باغ ایرانی واقع در جنوب زمین که عنصر اصلی و ستون شکل دهنده باغ است . در زاویه مناسب با خیابان بالا قرار نداشت . بخش میانی نیز به سبب وجود چند ساختمان با اهمیت محدودیت داشت و نمی شد زوایای دلخواه را در ارتباط با آنها به آسانی برگزید .
چاره کار انتخاب شکل هایی بود که بیش از همه تغییر محور و پیچش ساختمان را پذیرا باشند . شکل نیم دایره تالار اجتماعات کار چرخش محور را بسیار تسهیل کرد و حجم ورودی به اتاق گهواره ای نیز مانند لولایی دو عنصر حیاط داخای و تالار اجتماعات را به هم متصل کرد ؛ پیچش حجمها بدون آنکه چندان آشکار باشد انجام پذیرفت .
در اتصال محور باغ به ساختمان هم در محوطه یک حوض دایره ای شکل و مجسمه مربوط به آن همین کار پیچش و اتصال دو محور را انجام می دهد .
بدین ترتیب ساختمان به فرمان زمین و در موافقت با طبیعت خود را در دل زمین جای داده و با ظرافت و با دقت در سطح گسترده کرده و ترکیب موزون و متنوعی از حجم بوجود آید . رسیدن به این هماهنگی در یک زمین صاف مقدور نبود و با آنکه کار بسیار آسانتر می شد .
ساختماین با حدود 30 هزار متر مربع وسعت ساختمان کوچکی نیست و به سبب حجم زیاد اطراف خود را به شدن تحت تأثیر قرار می دهد . رابطه ساختمان با زمین و شیب ها و ساختمان های اطراف و خیابانها و به خصوص درختان و وضعیت عمومی باغ اگر رابطه متوازن و متواضعانه نباشد نه تنها موفعیت محیط را بر هم می زندو محاسن و زیبایی های خود ساختمان را نیز از بین می برد و منظر بدی را برای استفاده کنندگان ایجاد می کند .
در شمال ساختمان اقامتگاه خیابانی پر از درخت و نه چندان پهن است که بیشتر ساختمان های مجاور آن دو یا سه طبقه اند . درختان به تناسب در حدود 7 تا 12 متر ارتفاع دارد ؛ ورودی اصلی تالار اجتماعات در این خیابان است . برای رعایت مقیاس و احترام به خیابان پردرخت ، بنای تالار به صورت تیم دایره ای از کنار خیابان عقب نشیتی کرده و میدان متناسبی را ایجاد کرده است که با دیواره اش به ارتفاع 7 متر هماهنگی کامل دارد این میدان علاوه برآنکه نیاز پیاده و سواره شدن و دور کردن اتومبیل ها را از خیابانها برآورده می کند ، فاصله لازم را برای دیدن ساختمان و نزدیک شدن تدریجی به آن را نیز فراهم می آورد ، به طوری که هر عابری که از این خیابان بگذرد با دیدن این عقب نشینی در می یابد که ساختمان مهمی بعد از میدان قرار دارد .