بررسی نورد کاری و طراحی و طبقه بندی دستگاه های نورد و چگونگی عملکرد آنها

بررسی نورد کاری و طراحی و طبقه بندی دستگاه های نورد و چگونگی عملکرد آنها

تعداد صفحات: 46

نوع فایل: word

دسته بندی:

قیمت: 4500 تومان

تعداد نمایش: 678 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 اکتبر 2017

به روز رسانی در: 16 اکتبر 2017

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

بررسی نورد کاری و طراحی و طبقه بندی دستگاه های نورد و چگونگی عملکرد آنها

مقدمه
مدارکی در دست است که نشان می دهد یک فرانسوی در سال 1553 برای تولید ورق با ضخامت یکنواخت جهت نقش زدن سکه های نقره و طلا از غلطک استفاده نموده است . حتی در آن زمان نیز مشخص نبود که نورد می تواند تولید افزونتری از چکش که مورد استفاده عموم بود بنماید .
پدر نورد مدرن به هر حال شخصی است به نام هنری کورت که در سال 1783 میلادی بعضی از اصول اساسی مربوط به نورد را که هم اکنون نیز مورد استفاده است ، به دنیا شناساند .

سه عامل مهم بر پیشرفت و تکامل پروسه عملیات نورد تأثیر گذاشت که عبارتند از:
الف) نیاز به تولید ورق هایی با ضخامت کمتر، که تولید ورق های نازک تر نیاز به اعمال فشارهای بیشتری دارد که این مسئله منجر به بوجود آمدن خمش بیشتر در غلتک ها و محدودیت کاربرد دارد.
ب) نیاز به تولید ورق های عریض تر، را می طلبید و گذشته از آن مسئله کنترل صاف بودن سطح ورق را دشوارتر می کرد.
ج) نیاز به تولید مقاطعی غیر از مقاطع تخت، معمولاً حدود 4/3 تولیدات (اکثراً فولاد) از طریق نورد انجام می گیرد و 4/1 بقیه از دیگر روش ها محدود می باشد. بهتر است حدود 80 درصد از تولیدات نورد به صورت ورق باشد و بقیه به صورت مقاطع هندسی، زیرا ورق ماده اولیه است، ولی مقاطع هندسی مثلاً تیرآهن یک تولید نهایی می باشد.

تعریف نورد
پروسه نورد عبارت است از شکل دادن فلزات، به طور سرد یا گرم، توسط عبور دادن از بین دو غلتک که می توانند صاف یا کالیبردار باشند. غلتک ها معمولاً با یک سرعت مساوی ولی در خلاف جهت یکدیگر می چرخند. در نورد، فلز توسط نیروهای اصطکاکی مابین غلتک ها به داخل گپ غلتک ها کشیده می شود و بر اثر نیروهای فشاری اعمال شده توسط غلتک ها تغییر فرم پلاستیک می دهد. ماده اولیه عموماً از تولیدات ریخته گری (مداوم) می باشد که پیش از گرم شدن و انجام یک سری نورد گرم برای به دست آوردن ابعاد دقیق نهایی از نورد سرد عبور داده می شود، یا می توان تولیدات نیمه تمام را گرم کرده و اعمال فوق را روی آنها انجام داد.
قدرت لازم موتورهای دستگاه نورد را ابتدا به ساکن می توان از روی گشتاور پیچشی مورد نیاز برای نورد، محاسبه کرد. گشتاور پیچشی موتور دستگاه نوردی که در آن سرعت قطعه به هنگام عبور از میان غلتک ها ثابت بماند، برابر است با مجموع گشتاور پیچشی نیروهای لازم برای تغییر شکل فلز و گشتاور پیچشی نیروهای اصطکاک عامل اول گشتاوری است که برای تغییر شکل فلز در غلتک ها لازم است و عامل دوم گشتاور نیروهای اصطکاکی است که در یاتاقان ها و جعبه دنده های مجموعه انتقال حرکت ظاهر می شوند. در دستگاه های نوردی که سرعت نورد متغیری دارند،‌ گشتاور لازم برای شتاب دادن به موتور به هنگام ازدیاد سرعت، نیز باید منظور شود. این گشتاور، گشتاور دینامیکی خوانده می شود.
در مراحل نورد ، شمشها یا محصولات ریخته گری پیوسته تبدیل به محصولات کامل یا نیمه کامل می شوند . محصولات می توانند به صورت صفحه ، نوار ، ورق و مفتول باشند .
میزان تغییر شکل جسم مورد نورد کاری در هر مرحله غلتک کاری تابع استحکام فلز و زاویه از حد معین بزرگتر شود ممکن است قسمتی که از غلتک عبور می کند از قسمت در حال ورود به غلتک جدا شود.
همچنین تغییر شکل خیلی کم در هر مرحله , به دلیل اتلاف وقت و مصرف انرژی زیاد مقرون به صرفه نیست و موجب بالا رفتن هزینه تولید می شود .بنا بر آنچه که گفته شد میزان کاستن از فاصله بین دو غلتک با کاهش ضخامت قطعه در هر مرحله غلتک کاری باید طبق محاسبات دقیق و اصولی انجام گیرد .
حرارت غلتکها با پاشیدن آب کنترل می شود و از گرم شدن بیش از حد آنها جلوگیری میکند

طراحی و طبقه بندی دستگاه های نورد
دستگاه نورد از واحدهای اصلی زیر تشکیل شده است:
1 یک یا چند پایه غلتک
2 موتور اصلی
3 جعبه دنده
4 قفسه چرخ دنده
5 چرخ لنگه
6 مجموعه چرخ دنده های درگیر بین واحدها
دستگاه نورد روی پی یکپارچه ای نصب شده است.

پایه غلتک ها
پایه غلتک ها اصلی ترین واحد دستگاه نورد است زیرا نورد واقعی فلز در آن صورت می گیرد. این واحد مرکب از دو محفظه با پایه ها و صفحه زیرین که ستون ها روی آنها قرار می گیرند، تیر عرضی که محفظه ها را به یکدیگر متصل می کند، سرپوش محفظه، غلتک ها، گوه ها که متعلق به غلتک های پایینی، میانی و بالایی هستند با یاتاقان های مربوطه، مکانیزم تنظیم غلتک یا پیچ تنظیم و دستگاه موازنه غلتک بالایی است.

محفظه ها (قفسه ها)
غلتک ها را در بر گرفته اند و بارهای وارد به غلتک ها از طریق گوه ها و سرمحورهای غلتک به محفظه منتقل می شود. سر محور غلتک ها داخل یاتاقان های ساده یا بدون اصطکاک قرار می گیرند. محفظه ها ممکن است دوتکه یا یکپارچه باشند، محفظه های یکپارچه امکان نورد اشکال مختلف را با دقت بسیار فراهم می آورند، ولی تعویض غلتک در آنها مشکل تر از محفظه های دوتکه است. محفظه های یکپارچه در دستگاه های نورد مقطع شکن سنگین و دستگاه های نورد صفحات و ورق ها، که تحت نیروی نورد زیادی قرار می گیرند (تا 2000 تن) به کار برده می شود، با استفاده از واگن روباز صورت می گیرد. پایه غلتک های نهایی نیز محفظه های یکپارچه ای دارند. محفظه های دوتکه در دستگاه های نورد مقطع شکن و ضخیم کاری، در مواردی که صلابت محفظه ها از اهمیت زیادی برخوردار نیست، بکار می روند. غلتک ها عمل واقعی کاهش ضخامت فلز و ایجاد شکل مورد نظر در آن را انجام می دهند.