بررسی میزان تاثیر استفاده از اینترنت در پیشرفت تحصیلی دانشجویان

بررسی میزان تاثیر استفاده از اینترنت در پیشرفت تحصیلی دانشجویان

تعداد صفحات: 89

نوع فایل: doc

دسته بندی:

قیمت: 3000 تومان

تعداد نمایش: 511 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 22 آگوست 2017

به روز رسانی در: 22 آگوست 2017

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

بررسی میزان تاثیر استفاده از اینترنت در پیشرفت تحصیلی دانشجویان
فرمت فایل: ورد – Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 89

مقدمه
قرن جدیدی که دهمین سال آن تازه آغاز شده است چشم انداز نوینی از ارتباطات را ترسیم کرده است.چشم اندازی که در آن موانع جغرافیایی،مذهبی ، نژادی و طبقاتی رفته رفته رنگ می بازند و چون دیوار های یخی در برابر پرتو گرمی که عامل آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است آب می شوند و فرو می ریزند. تحولات عمیق دنیای امروزدر تمامی زمینه ها نه تنها موجب گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی گشته بلکه موجب شده است دانش و مهارت ها به طور فزاینده ای دستخوش تغییر شوند و انسان ها برای عقب نماندن از پیشرفت و هماهنگ شدن با جهان پیرامون خود باید مرتبا در حال یادگیری باشند،تا از نو آوری ها عقب نمانند.کاربرد فناور های جدید اطلاعات و ارتباطات،تغییرات شگفت انگیزی در فراورده ها و فعالیت های کار و زندگی مردم به وجود آورده است (جاریانی،ابوالقاسم، 1381: 43و44).
فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی سرعت ساختار اجتماعی و شیوه های زندگی مردم ر ا در جهان تغییر می دهند و به سوی ایجاد«جامعه اطلاعاتی» یا «جامعه دانایی محور» که در آن تولید اطلاعات و دانش علمی هدف است، رو به گسترش اند. از جمله مهمترین ارکان هر جامعه ای نظام آموزش و پرورش آن جامعه است که باید هم گام و همسو با تغییرات پیش رود.آنچه امروز با آن سر کار داریم فروپاشی و از هم گسیختگی سریع پایه ها و زمینه های تعلیم و تربیتی است که بر محور الفاظ و عبارات آرام و مکتوب استوار است و همزمان و با همان سرعت با ظهور نظام تعلیم و تربیتی مواجه هستیم که بر شالوده های تصاویری الکترونیکی مبتنی است که به گونه ای برق آسا در حرکت اند و لحظه به لحظه تحول می یابند(پستمن، ترجمه طباطباییان 1373: 109).
به علاوه در عصر حاضر اهداف جدیدی پیش روی دانشگاه ها وجود دارد؛رویکرد های جدید یاددهی یادگیری در مقابل رویکردهای سنتی قرار گرفته ، از تغییر نقش معلم به فرا گیرنده ،سخن به میان آمده و عقیده بر این است که به طور کلی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت برای دست یابی به هدف های یادگیری با کیفیت برای همه اجتناب ناپذیر است.
دنیا از اوایل دهه 1980 میلادی به تدریج وارد عصرنوینی شده است . دردهه اخیر به اعتقاد بسیاری از دانشمندان حوزه های مختلف علوم اجتماعی ، عرصه های مختلف زندگی اجتماعی انسان آنچنان دگرگون شده که فهم و چیستی آن با بکار گیری نظریه های دوران قبل از آن عملی نیست . عصر نوین حیات بشرمعمولاً با نظریه و اصطلاحات جدیدی تبین میشود . جهانی شدن ، عصر انفجاراطلاعات ، پست مدرنیسم ، جامعه اطلاعاتی ، جامعه شبکه ای برخی از این مفاهیم اند . با رشد شتابان تکنولوژی های ارتباطات و اطلاعات ، بویژه اینترنت و انتقال پرشتاب فعالیتها و به طورکلی زندگی فردی و جمعی انسان به فضاهای سایبر و محیط های مجازی ، اهمیتی روز افزون یافته و مجازی شدن را به نیروی محرک تغییر محیط زندگی انسان و از آن مهمتربه عامل تبدیل کرده « وجود انسان » اصلی تغییرالگوهای فکری و رفتاری و به معنائی دقیق تر است(اوحدی، 1380 ،ص 9) و موجب آفرینش روابط اجتماعی جدید با دیگران است که همان حاصل چگونگی کنشهای اجتماعی متاثر از فضا های مجازی و اینترنت است.
خاستگاه اینترنت را در وزارت دفاع آمریکا و تلاش های آن برای ایجاد یک مدل ارتباطی مطمئن میان مؤسسه های نظامی و پژوهشی دانسته اند (اندرسون، 2001 ). در کمتر از 44 سال، این رسانه فناورانه، از شبکه اولیه اش جدا و به آنچه ما اینترنت می نامیم ، تبدیل شده است . اینترنت از ابعاد مختلف بر زندگی ما اثرگذار بوده و بسیاری از تأثیرهای آن مثبت است . اینترنت در انجام وظایف، دسترسی به اطلاعات و ملاقات افراد نقش مهمی ایفا کرده است . اصطلاح اختلال اعتیاد اینترنتی نخستین بار توسط ایوان گلدبرگ در سال 1996 مطرح شد . در ابتدا گرچه گلدبرگ هنگامی که اصطلاح اعتیاد اینترنتیرا مطرح کرد ، چندان در این کار جدی به نظر نمی رسید، اما امروزه این اصطلاح به وفور توسط پژوهشگرانی چون یونگ (1999) گلدبرگ ( 1996 )، و کندل (1998) استفاده شده است.
در جهان امروز آموزش و افزایش مهارتها، به ابزاری اساسی برای رویارویی با مسائل جهان پیچیده و متحول امروزی تبدیل شده است. آموزش و به ویژه، آموزش و پرورش که به تربیت نسلهای جدید می پردازد، از ابتدایی ترین ضرورتهای یک جامعه متمدن است . همچنین، با توجه به فراگیر بودن آن، بهترین روش برای دستیابی به توسعه و پیشرفتهای جدید است. به جرأت می توان گفت که مهمترین معیار توسعه و پیشرفت به ویژه در جهان امروز فناوری است و آموزش و پرورش وسیله ای برای آشنایی و دستیابی به فناوریهای جدید.
جامعه ای که هدف آن پیشرفت براساس دانش و فناوری است، باید ابتدا آموزش و پرورش خود را متحول کند. برای این کار باید فناوری آموزشی ، یعنی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ریزی شده پژوهشهای بنیادی و کاربردی را به کار بگیرد (رستگارپور،1384: 6).
در بسیاری از کشورهای جهان، گسترش فناوری اطلاعات در دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته است. با بررسی آمار و اطلاعات موجود در مورد میزان گسترش فناوری اطلاعات در دانشگاهای کشورهای جهان، در می یابیم که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای تجهیز دانشگاه ها با امکانات گوناگونی همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی مدون شده است. ابداع روشهای جدید آموزشی، بهره گیری از رایانه در کلاسهای درسی بهره گیری از نرم افزارهای آموزشی و چند رسانه ایها، بهره گیری از اینترنت و پست الکترونیکی، گسترش شبکه های آموزشی، ظهور آموزش (یادگیری) الکترونیکی و … از پیامدهای نوین به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش بوده است. این مفاهیم ما را وا می دارد تا با الگوهای نوین، کارا و موثر مناسب در دانشگاه برای برخورد با پیچیدگیها و نیازهای روزافزون دنیای کنونی روی آوریم (سامپات،1385).

بیان مسئله
فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از عناصر جدایی ناپذیر زندگی انسانها است. بی شک دنیای امروز دنیای اطلاعات و ارتباطات است. به هر طرف که رو کنیم پر است از اطلاعات و رسانه های ارتباط جمعی و تمام شقوق زندگی ما را در بر گرفته است.این سیستم های ارتباطی هر کدام با اهداف خاصی در زمانهای مختلف به مرور شکل گرفته اند و بر اساس نیاز انسانها تکامل یافته اند. و هر روز هم شاهد رشد و پیشرفت این اطلاعات در عرصه جهانی هستیم. اطلاعات و ارتباطاتی که انسانها به وسیله آن می توانند به زندگی خود ادمه داده و در جهت منافع خود و سایر انسانها استفاده کنند.
از ابتدای زندگی تمامی انسانها به نحوی سعی کرده اند با استفاده از اطلاعات و ارتباطات ( ارتباط کلامی ویا غیر کلامی ) یا دیگر وسایل ارتباطی مثل خط ، زبان و سایر وسایل ارتباطی انواع نیازهای خود را به شکلی برآورده سازند ، شکل این ارتباطات و اطلاعات رفته رفته از جوامع ابتدایی و جوامع کشاورزی و صنعتی حالت ساده خود را از دست داده اند و به صورت پیچیده ایی درآمده و به موازات پیشرفت انسانها ، شکل و نوع اطلاعات و ازتباطات نیز تغییر کرده است به نحوی که امروز به شکل سازمانهای ارتباطی بزرگ و گسترده ایی در آمده است.
در دهه های اخیر، جهان شاهد تغییرات بنیادی در عرصه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بوده است. صاحبنظران بر این عقیده اند که این تغییرات به طور کلی حاصل رشدی است که در زمینه فاوا به وقوع پیوسته است. این تغییرات که از همگرایی رایانه ها و فناوری ارتباط و جذب آنها در جامعه به وجود می آید، بعضی مواقع «جامعه اطلاعاتی» نامیده می شود. (نفیس،1382: 19).

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
در جهان امروز مهارتهایی که دانش و اطلاعات را باکارایی خدمات و کالاهای نو و ابتکاری تبدیل می کنند، معرف اقتصاد های موفق مبتنی بر دانش به شمار می آیند ، از آنجا که دانش و اطلاعات به سبک رایج برای دستیابی به بهره وری ، رقابت پذیری و ثرورت و رفاه تبدیل شده است ، کشور ها نیز برای توسعه نیروی انسانی اولویت بالاتری را قایل شده اند. به این ترتیب در سرتاسر جهان دولت ها بر روی راهبردهایی به منظور افزایش دستیابی به آموزش با کیفیت بهتر متمرکز شده اند.( نفیسی ، 1382 ).در این میان عدم استفاده از این فناوری موجب نابرابری در استفاده از فرصتهای آموزشی مناسب می شود(اسلامی ، 1383).
بیش از سی سال است که رایانه در تجارب مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنوز به طور کافی و مناسب در تعلیم و تربیت کشور ما آنگونه که در خور آن است گسترش نیافته است. اما پیش بینی می شود که مسئولان تعلیم و تربیت باتوجه به نیازهای خاص مقاطع مختلف به تدریج از رایانه استفاده کنند، زیرا پیشرفت های فناوری لزوم دستیابی سریع به اطلاعات را اجتناب ناپذیر ساخته است ( شعبانی ، 1383 ).
پدیده نوی فناوری اطلاعات و تأثیری که بر جنبه های گوناگون زندگی داشته به ظهور برخی تحولات بنیادی در روابط جوامع بشری منجر شده است. این پدیده به سرعتی چشمگیر خواسته های بشر را تحت تأثیر قرار داده و نیازهای جدیدی را بوجود آورده است (اسدی،1385).
فرهنگ رسانه ای با برتری رسانه اینترنت فراگیرترین و مسلط ترین فرهنگ تأثیرگذار در جامعه است(معینی، 1384 ،ص 18 ). با رشد شتابان تکنولوژی ارتباطات ، دو روند بزرگ و اثر گذار و متعامل “جهانی شدن و مجازی شدن ” و انتقال زندگی انسانها به فضاهای سایبر ، مجازی شدن به عامل اصلی تغییر الگوهای فکری و رفتاری بخش عظیمی از انسانها بویژه جوانان می باشد(اوحدی، 1380 ،ص 9) که زمینه بکارگیری این ابزار ارتباطی و گسترش شبکه ای از این دست درکشورهای در حال توسعه از جمله در کشورمان ایران گریز ناپذیر است(معینی، 1384 ،ص 18 ).
از اینرو انجام پژوهشهای جدی درحوزه های مختلف متأثر از اینترنت امری ضروری بنظر میرسد و شناخت نقاط ضعف و قوت فن آوریهای نوین ارتباطی بدون مطالعه ، بررسی و تحقیق همه جانبه میسر نیست از رهگذر چنین مطالعاتی است که می توان آینده نگری کرد و افق پیش روی جامعه را تر سیم نمود
با توجه به اهمیت موضوع مورد مطالعه، پژوهش حاضر به بررسی میزان تاثیر استفاده از اینترنت در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می پردازد.

اهداف تحقیق
1- تعیین میزان ساعات استفاده از اینترنت با پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور
2- تعیین رابطه بین میزان استفاده از اینترنت در بین رشته های تحصیلی مختلف و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور
3- تعیین رابطه بین وضعیت موجود استفاده از اینترنت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور
4- تعیین تفاوت پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشجویان دانشگاه پیام نور

فرضیه های تحقیق
1-بین میزان ساعات استفاده از اینترنت و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور رابطه معنی دار وجود دارد.
2- بین میزان استفاده از اینترنت در بین رشته های تحصیلی مختلف و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابطه معنی دار وجود دارد.
3- بین وضعیت موجود استفاده از اینترنت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابطه معنی دار وجود دارد.
4-بین پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت تفاوت معنی داری وجود دارد.