بررسی معلولیت جسمی وحرکتی ( ناشی از فلج مغزی )

بررسی معلولیت جسمی وحرکتی ( ناشی از فلج مغزی )

تعداد صفحات: 50

نوع فایل: doc

دسته بندی:

قیمت: 4500 تومان

تعداد نمایش: 563 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 اکتبر 2017

به روز رسانی در: 16 اکتبر 2017

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

بررسی معلولیت جسمی وحرکتی ( ناشی از فلج مغزی )
فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 50

علل فلج های مغزی :
2- اصولاً فلج مغزی ارثی نیست اما در موارد بسیار نادر وقوع فلج نیم تنه ( spastic ) از طریق ارث مشاهده می شود . ناسازگار های خونی ( زمانی که R H مادری منفی و RH جنین مثبت است ) بیماری های عفونی دوران بارداری، مصرف زیاد دارد برای زایمان های به اصطلاح راحت ، تولد نارس ، تولد زودرس ، ضایعات زمان تولد ، کمبود اکسیژن در هنگام تولد ، ضربه های وارده به سرکودک در اثر تصادفات ، بیمارهای مسری و مسمومیت ها ، نارسایی در جریان خون رسانی به مغز و تومور های مغز از جمله عوامل مؤثر در ایجاد فلج های مغزی می باشد .
3- علل ناتوانی جسمی و معلولیت های حرکتی :
4- از دیدگاه نظری می توانیم عوامل دخیل در پیدایش ناتوانی جسمی و معلولیت های حرکتی را به 3 دسته تقسم کرد :
5- 1 عوامل مربوط به پیش از تولد ( prenatal factors )
6 2 عوامل مربوط به حین تولد ( prenatal factors )
7- 3– عوامل مربوط به بعد از تولد ( pastnatal factors )
8- در دسته ی نخست ما با دو گروه کلی از علل پدیده آورنده ی این آسیب ها رو به هستیم . ابتدا عوامل ژنیتکی و سپس عوامل مادرزادی ( خارج جنینی ) که جنبه ی ارثی ندارد . اختلالات ژنیتکی ممکن است در یکی از والدین یا در هر دو نفر دیده شوند . مثلاً هموفیلی و دستیروفی عضلانی و بیماری وابسته به جنس هستند و معمولاً در جنس مؤنث ظاهر نمی شوند و به جنس مذکر اختصاص دارند عوامل مادرزادی می تواند در برگیرنده ی مصرف زیاد مشروبات الکلی ، استعمال دخانیات ، تغذیه ناکامی ، اعتیاد یا در معرض ضربه ی شدید قرار گرفتن ما در باشد .
9- در دسته ی دوم که با اولین درد زایمان شروع می شود و با اولین تنفس طبیعی کودک پایان می گیرد معمولاً با مسائلی چون آنوکسی ( Anoxia ) یا فقدان اکسیژن ، استفاده از فوزسپس ( foaceps ) پیچش بند ناف به دور گردن روبه رو هستیم .
10-در دسته ی سوم با عواملی رو به رور هستیم که عمدتاً ناشی از:
11-ضربه وتصادفها[1] ،بیماری های عفونی[2] ، مسمومیت ها[3] ، آنسفالیت [4]، متژیت[5] و غیره هستند که در این میان ضربه ها و تصادفات عمده ترین نقش را ایفا می کنند .
12-عدم هماهنگی حرکتی :
13-این اختلال هماهنگی مربوط به رشد جسمی می باشد . در این اختلال فرد قادر به هماهنگی حرکات پیچیده نظیر راه رفتن و گاه حرکات جزئی نظیر حرکت انگشتان به طور منظم برای انجام یک عمل نمی باشد مثل نوشتن . این عمل اختلال ناشی از عقب ماندگی ذهنی با یک اختلال جسمی مشخص مثل ضربه های مغزی نوع ( c.p ) نمی باشد . اما پیشرفت تحصیلی و سایر فعالیت های روزمره فرد را دچار اختلال می کند .
14-سبب شناسی : 3 فرضیه در مورد علت این اختلال وجود دارد .
15- ضربه های جزئی مغزی فرد را آماده ابتلا به این اختلال می کند . مثل سوئ تغذیه مادر و پایین بودن وزن هنگام تولد ، بیماری های دوران حاملگی مادر یا ضربه های وارده به جنین .
16– فرضیه ی مربوط به رشد ناشی از تأخیر در رشد مهارت های درکی – حرکتی : در این فرضیه معتقدند که بعد از ورتی که تکامل جسمی حاصل می شود این اختلال رفع می گردد .
17-در این فرضیه معتقدند که بعضی از کودکان بدون ضایعه ی مغزی ، عمل طبیعی مغز آنها شبیه به کودکان با ضایعه ی مغزی می باشد . این کودکان در درک گشتالتی ، هماهنگی حرکات ، هماهنگی حرکتی – بینایی و قدرت دقت و کنترل اعمال و رفتار دچار رفتار مشکل می باشند که این عوارض به ارث رسیده می باشد .
18-ویژگی های کودکان مبتلا به ناتوانی های جسمی و معلولیت های حرکتی :
19-وجود نقایص عضلانی و ابتلا به ناتوانی های جسمی – حرکتی به نوعی مانع از فعالیت های طبیعی فرد می گردند و می توانند بر سازمان روانی و شخصیت این کودکان تأثیرات نامطلوبی داشته باشند که ما این تأثیرات را به دو دسته تقسم می کنیم :
20-تأثیرات نامطلوب اولیه : این تأثیرات شامل اثراتی است که ناتوانی های جسمی با خود به همراه می آورند و شامل طیف وسیعی از محدودیت های است که فرد مبتلا باید آن را تحمل کند . منع بازی های که مستلزم تماس های بدنی شدید یا برخوردهای طبیعی می باشد مثل فوتبال ، بسکتبال ، کشتی ، مشت زنی و … برای آنها به منزله ی اهرم های فشاری است که اثرات سؤ بر سازمان روانی این افراد دارد . این تأثیرات برای همه یکسان نیستند و مهم تر از همه به چگونگی برداشت فرد از این محدودیت ها بستگی دارد .
21-پاره ای از این عوامل عبارتند از :
22-سن ابتلا به آسیب و ناتوانی
23-میزان و شدت آسیب و ناتوانی
24-نوع وگستره آسیب و ناتوانی
25-چگونگی ابتلا به آسیب و ناتوانی
26 سایر معلولیت های همراه با آسیب و ناتوانی
27-وضعیت سلامت ذهنی و عاطفی فرد مبتلا

1- موقعیت خانوادگی فرد مبتلا از نظر اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی
2- جامعه و فرهنگی که فرد مبتلایان در آن قرار گرفته است .
3- ان دسته از حمایت های قانونی و مالی که جامعه برای آنان تدارک دیده است.

تأثیرات نامطلوب ثانویه :
29-این تأثیرات شامل اثراتی است که ناتوانی های جسمی با خود به همراه می آورند و شامل طیف وسیعی از محدودیت هایی است که فرد مبتلا باید آن را تحمل کند . گاه بسیاری از محدودیت های که معلولان می باید متحمل شوند نه زائیده چگونگی معلولیت های آنها که زائیده نگرش غلط ما انسان های به ظاهر سالم و عامل و ظلم و ستم و محدودیت مضاعفی است که بر آنها تحمیل می کنیم .
30-عدم حمایت های قانونی ، مالی ، خدماتی ، بهداشتی و آموزشی بر تشدید این تأثیرات منجر می گردند . والدینی که کودک خویش را از انجام بازی هایی که می تواند از عهده آنها برآید منع می کنند فرصت تعاملی سازنده با هم سالان طبیعی اش را از وی سلب می کنند . به هر حال عوامل بالا در تعامل با یکدیگر بر جنبه های متفاوت شناختی ، عاطفی ، اجتماعی و روانی کودکان معلول تأثیر می گزارند و آنان را به سمتی سوق می دهند که به مبارزه با آثار منفی معلولیتشان بر می خیزند یا تسلیم بی چون و چرای عواقب ناشی از آن می شوند .

برنامه های آموزشی کودکان معلول حسی حرکتی :
طرح و تنظیم برنامه های آموزشی برای دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی زمانی می تواند متناسب و مفید واقع گردد که بر اساس یک ارزیابی دقیق از وضعیت دانش آموزان معلول و نیازهای خاص او انجام پذیرد .
ارزیابی پزشکی ، روانی ، ذهنی ، اجتماعی و شغلی و حرفه ای از مهم ترین وظایف و مسئولیت های دست اندرکاران امور کودکان و دانش آموزان معلول است که می توان برنامهع اموزشی مناسب و خدمات توان بخشی مؤثری را برای جایگزینی مطلوب او پیشنهاد بود .
به طور کلی جایگزینی دانش آموزان معلول در یکی از مراکز اموزشی می بایست با توجه به نتایج حاصله از ارزیابی جامع و با نظر کمیته ای مرکب از اولیای دانش آموزان ، مسئولین امور آموزشی ، روان شناس ، مشاوره و یا مدد کار اجتماعی ف فیزیوتراپیست و پزشک مختصص با در نظر گرفتن امکانات و تسهیلات موجود انجام پذیرد .

آموزش این قبیل کودکان به صورت های زیر مقدور خواهد بود :
آموزش در مدارس عادی همراه با سایر دانش آموزان :
این شیوه ی آموزش برای آن دسته از کودکانی که معلولیت شدیدی نداشته و تا حد قابل قبولی قادر به استفاده از امکانات عمومی مدرسه می باشند می تواند کاملاً متناسب باشد. بدیهی است در این صورت می بایست تسهیلات ویژه و فوق العاده که دانش آموزان نیاز دارد برای او فراهم گردد . البته چگونگی حسن روابط متقابل دانش آموزان معلول با سایر دانش آموزان امری است که بستگی زیادی به وضعیت روانی – اجتماعی خود دانش آموز ونتشی که اولیای مدرسه و به ویژه معلمین مربوط برعهده دارند خواهد داشت .

آموزش در کلاس های خاص در مدارس عادی :
در مواقعی که تعداد قابل ملاحظه ای از دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی در مدرسه عمومی جایگزین شوند بر اساس ضرورت و به فراخور ویژگی آنان می توان در مدرسه عادی کلاس خاصی را با وسایل و تجهیزات ویژه نظیر میز و صندلی صندلی مخصوص برای دانش آموزان معلول ایجاد نمود . در این صورت این دانش آموزان اوقات مشترکی را با سایر دانش اموزان مدارس و با حضور معلمین مشترک و روابط خواهند داشت .
باز پروری و آموزش در آموزشگاهها و مراکز خاص معلولین جسمی – حرکتی :
برای تعدادی از دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی که عمدتاً علاوه بر نقص حرکتی دارای نارسایی ها ، مسائل و مشکلات متعددی می باشد لازم است که مدارس و مراکز خاصی با همه امکانات و تجهیزات لازم آموزشی ، توان بخشی و درمانی همراه با نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پیش بینی نموده .
البته این مراکز می توانند به صورت نیمه وقت، تمام وقت ( روزانه ) و یا شبانه روزی فعالیت نمایند بدیهی است این قبیل مراکز که ویژه آن دسته از کودکان و دانش اموزان معلول حسی – حرکتی است که به طور قابل ملاحظه ای دچار معلولیت می باشند ، می بایست مجهز به بخش های پزشکی ( بیمارستانی ) فیزیوتراپی ، گفتاردرمانی ، توانی بخشی حسی – حرکتی ، حرفه ای و شغلی و بخش های راهنمایی و مشاوره و کاریابی و پیگری باشد .
[1]ضربه ها trauma
[2]بیماری های عفونی infection
[3]مسمومیت ها intoxications
[4]آنسیفالیت encephalit
[5]مننژیت meningit