بررسی سلامت در ورزش و مروری بر تغذیه و بهداشت و انرژی بدنی

بررسی سلامت در ورزش و مروری بر تغذیه و بهداشت و انرژی بدنی

تعداد صفحات: 32

نوع فایل: zip

دسته بندی:

قیمت: 2000 تومان

تعداد نمایش: 425 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 24 آگوست 2017

به روز رسانی در: 24 آگوست 2017

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

بررسی سلامت در ورزش و مروری بر تغذیه و بهداشت و انرژی بدنی
فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 32

1ـ تغذیه و ورزش
بدن انسان برای بقای حیات و رشد و ترمیم بافتهای خود از موادی استفاده می کند که معمولاً از طریق هان و دستگاه گوارش به آن می رسد. این عمل را تغذیه می نامند. عمل تغذیه چهار کار اساسی در بدن انجام می دهد :
1. نیازهای بافتها را برای رشد برآورده می کند.
2. مواد لازم برای ترمیم و جایگزین کردن بافتهای فرسوده را تامین می کند.
3. نیروی لازم برای فعالیتهای جسمی و فکری را فراهم می کند .
4. تعادل فیزیولوژیکی دستگاههای مختلف بدن را تامین می کند.

غذای مصرف شده به وسیله بافتهای بدن تجزیه می شود. تجزیه مواد غذایی در بدن تولید حرارت می کند و گرمای طبیعی آن حفظ می شود ( درجه حرارت بدن باید همیشه در حدود 37 درجه سانتیگراد باشد) . نیروی لازم برای فعالیتهای بدن نیز از تجزیه این مواد تامین می گردد. در حدود دو سوم از وزن بدن را آب تشکیل میدهد . روزانه به طور تقریب 5/2 لیتر آب از طریق پوست ، ریه ها ، عرق و ادرار از بدن دفع می شود. این مقدار آب باید از طریق نوشیدنیها و غذا تامین گردد. انسان می تواند مدتی بدون غذا زندگی کند ، ولی بدون آب بیش از پنج تا شش روز قادر به ادامه زندگی نخواهد بود.

کالری
ارزش مواد غذایی از نظر تولید نیرو با کالری نشان داده می شود. یک کالری عبارت است از مقدار گرمایی که باید به یک گرم آب داد تا حرارتش یک درجه سانتیگراد بالا برود. دانشمندان به تجربه نشان داده اند که :
تجزیه هر گرم چربی تقریباً 9 کالری تولید می کند.
تجزیه هر گرم مواد قندی یا کربوئیدرات 4 کالری تولید می کند
تجزیه هر گرم پروتئین 4 کالری تولید می کند.
مقدار کالریی که بدن برای کارهای روزانه لازم دارد در افراد مختلف با تغییر سن ، وزن ، جنس و نوع فعالیت متفاوت است. انسان هرچه بیشتر فعالیت کند کالری بیشتری مصرف می کند جدول شماره یک مقدار متوسط کالری مورد احتیاج را برای افراد عادی در سنین مختلف نشان می دهد. البته مقدار کالریی که به بدن می رسد صرف واکنشهای داخلی و فعالیتهای خارجی بدن می شود. پس فردی که فعال تر است به همان میزان احتیاج بیشتری به کالری دارد.

سن کالری
پسران 10 تا 12 ساله 2400 تا 2500
دختران 10 تا 12 ساله 2400 تا 2500
پسران 13 تا 14 ساله 2800
دختران 13 تا 14 ساله 2600
پسران 15 تا 16 ساله 3200
دختران 15 تا 16 ساله 2800
پسران 17 تا 20 ساله 3800
دختران 17 تا 20 ساله 3400
مردان با سن متوسط و فعالیت متوسط 3000
زنان با سن متوسط و فعالیت متوسط 2500
مردان با سن متوسط و فعالیت زیاد 4500
زنان با سن متوسط و فعالیت زیاد 3000
مردان با سن متوسط و بدون فعالیت (بازنشسته) 2500
زنان با سن متوسط و بدون فعالیت (بازنشسته) 2100

کالری اضافی که هنگام کار عضلانی لازم است ، از منابع کالری که در بدن ذخیره شده اند تامین می گردد. بنابراین اگر انرژی مصرف شده برای فعالیتهای روزانه بیشتر از انرژی کسب شده از طریق إذا باشد بدن مجبور است که این کمبود را از ذخیره موجود در خود جبران کند و در صورت ادامه این عمل از وزن آن کاسته و لاغر می شود.
موادی که از ارزش غذایی مهم برخوردارند عبارتند از :
1ـ پروتئینها که صرف رشد و ترمیم بافتهای بدن می شوند و مقدار اضافی آنها احتمالاً به عنوان منبع انرژی در بدن ذخیره می شود.
2ـ کربوئیدراتها که شامل مواد قندی و نشاسته ها هستند و اولین گروه مواد غذایی هستند که تبدیل به انرژی می شوند.
3ـ چربیها که از طریق موادی مثل شیر و غذاهای سرخ کرده به بدن می رسند. مقدار زائد این مواد به صورت چربی در زیر پوست و محوطه شکم و دور کمر ذخیره می شود. ذخیره بیش از حد چربی در بدن باعث بروز امراض قلبی و عروقی می شود.

ویتامینها
ویتامینها ترکیباتی هستند شیمیایی که برای سلامت و رشد و بقای حیات انسان ضروری اند. ویتامینها رشد طبیعی بافتهای مختلف بدن را تامین می کنند ، آنها همچنین باعث می شوند که اعصاب و عضلات به طور صحیح وظایف خود را انجام دهند. یک رژیم غذایی متعادل باید دارای کلیه ویتامینهای مورد نیاز بدن باشد ، ولی نکته مهم این است که چند درصد از افراد دارای رژیم غذایی مناسب هستند.